onsdag, april 10, 2013

Cannabis hos Adlibris

Klicka på bilderna så blir de större

Jag beställde en bok från Adlibris, som jag alltid har gjort när mitt bokberoende slår till.

Nu visar det sig att Adlibris även står till tjänst när narkotikaberoendet slår till, genom att erbjuda knarkproduktionsmanualer trots uppmärksamheten i radion.
SR  -  SR -  SR  -  Katalogsidan som sannolikt snart revideras, syns i bilden och länkas här. Lyssna på hur Adlibris ser på förhållandet mellan censur och moral här.

När jag dagen efter bokbeställningen hörde att Adlibris inte tänker sluta sälja sina handböcker för marijuanaodling, avbeställde jag omedelbart boken som jag nu i stället köper på bokhandeln i stan.

Texten under det gröna bladet på den övre bilden, är svaret på min avbeställning och jag upprepar detta svar:
"Hejsan,

Vi vill tillgängliggöra böcker från hela världen till våra kunder och vill i så liten utsträckning som möjligt ägna oss åt den här typen av censur, men visar det sig att det rör sig om olagligt innehåll så kommer vi självklart att plocka bort böckerna ur vårt sortiment. Vi har pratat med 3 olika advokater, ingen kan ge svar på huruvida det strider mot lagen att sälja böckerna som nämns i SRs inslag idag.

Vi utreder frågan vidare och har under tiden plockat bort titlarna ur sortimentet.

Din order är nu borttagen och kommer inte att skickas till dig.
Önskar dig en fortsatt fin dag! 
Med vänliga hälsningar,
Adlibris kundservice"

En halv pudel alltså

Än så länge, två timmar efter svaret, finns böckerna kvar i katalogen och eftersom Adlibris är mest bekymrade om hur lagen ska tolkas och minst oroade över att deras knarkproduktionsmanualer kan leda till narkotikamissbruk, dröjer det kanske en dag till innan pudeln kommer smygande från Adlibris.

Sannolikt kommer dock snart det ångerfyllda bjäbbandet

-

Inga kommentarer: