tisdag, mars 05, 2013

Hen - hon - han - hän

Första gången jag hörde att finska språket använder hän som könsneutralt pronomen, tyckte jag att det var genialt, men när svenskan nu kompletteras med hen i samma syfte, är jag mera tveksam.

Själv skriver jag alltid h*n i stället och det är ju rätt svårt att uttala så kanske tvingas jag motvilligt acceptera hen trots att jag alltid tänker på höns när jag hör ordet.


Jag förstår inte vad hen ska göra för nytta utanför rabiatfeministernas bunker där rödvinsvänstern med Schyman et consortes huserar men det kan sannolikt någon välvillig nyspråkare förklara.

Hen introduceras i Riksdagen: SvD. "Hen-debatten tog fart på allvar början av 2012, när författaren Jesper Lundqvist kom med sin barnbok ”Kivi och Monsterhund”, där huvudpersonen benämns som hen. I en SvD-intervju i mars gav Maria Arnholms företrädare Nyamko Sabuni för första gången sin syn på det omtvistade ordet.

- Det är en spännande debatt som pågår. Jag har all respekt för dem som vill testa detta nya grepp. Jag följer dem som använder sig av metoden, och vi får hoppas att det kan vara ett nytt, fräscht grepp för att åstadkomma jämställdhet, sade hon."

Riksdagsledningen sätter ned fötterna i parketten: SvD. Ekot -

Om syftet med användandet av hen, är att förbättra kvinnors status i samhället passar det bra att tänka på det engelska ordet hen för då handlar det om hönshjärnor som inte förstår att jämställdhet och jämlikhet bygger på genuin och innerlig respekt. Aldrig på svensk grammatik!

Jag har väldigt många väldigt nära och kära vänner som jag känner en väldig respekt för (trefalt väldigt alltså).

Alla dessa vänner är kvinnor och det är ingen slump eftersom umgänget med kvinnor är befriande fritt från prestigemarkeringar.

Det är första skälet till att jag helst umgås med kvinnor.

Det andra skälet är att de helt enkelt har ett mera logiskt tänkeri när det kommer till problemlösning.

Det tredje skälet är att de är så förbaskat kramvänliga och ljuvliga att se på.

Nu skulle jag kunna lägga upp drygt tjugo bilder på de underbara kvinnor som har en varsin bit av mitt hjärta men risken att jag missar någon, får mig att låta bli.
Det finns änglar med svans och horn. Det finns änglar med gloria.
Båda sorterna kan orsaka brustna hjärtan men båda kan också montera ihop trasiga hjärtan och få dem att glöda igen.

Småänglar är sötare än småjävlar
-

Inga kommentarer: