lördag, november 03, 2012

Alla helgons dag

Klicka på bilderna så blir de större

Mitt barnbarn Jonny platsar nog inte bland helgonen och i det lägger jag inget negativt.

Från början hade varje helgon sin egen dag för hyllning men ganska snart fylldes årets dagar av alla helgon och därför skapades Alla helgons dag som infaller lördagen mellan den 31 oktober och den 6 november. Då firas alla helgon som inte fick plats i den ursprungliga listan.

Alla helgons dag är helgdag, men det kommer sannolikt snart att ändras när de kränktas kör, assisterade av riksdagsmesarna, ärkemesen och nyhetsmediemesarna, kräver att få en muhammedhelg som kompensation.

Allhelgonadagen firades i torsdags första november med Taizémässa och allhelgonaspektakel i kyrkan.

För mig var Alla helgons dag före 28/9 2010 bara en dag när jag tog vackra bilder på kyrkogårdarna men nu innebär det en helg när jag tillbringar mycket tid i kyrkan och på kyrkogården för att minnas i den miljö där en epok av glädje, irritation och oro på något sätt avslutades.

I kväll sätter jag en sån här fackla på Jonnys
grav och tänder ett sånt här ljus hemma

SvD - SvD - Jonny Allt om allhelgonahelgen i bloggen
-

Inga kommentarer: