onsdag, september 26, 2012

Comfort Racing och min vita racer

Klicka på bilderna så blir de större
Nyss kom det ett e-brev med ovanavbildade annons från 1973. Det var året då jag hade extrem frihet att handla det jag tyckte att jag behövde och dessutom kunde göra en del kreativa bytesaffärer.

Den Volvo 144S som jag då hade skulle trimmas till max och det blev många besök på Comfort Racing. Topplock, weberförgasare, grenrör, avgassystem, kolvar, vevstake och ytterligare några oumbärliga saker hittade vägen till under motorhuven på den vita racern.

Under två veckors så kallad semester hade jag bilen på en billyft utanför mitt chefskontor och fjärmade mig från yttervärlden så gott det gick.

Jag bytte slutväxel för att få maximalt ax och fast toppfarten aldrig kunde testas på grund av varvet, blev jag nöjd med jobbet.

Några år senare flög dock den lede i mig och i cirka hundraåttio knyck small det till i motorn när varvtalsnålen var inne på andra varvet.
▲Enda bilden på pärlan▲

▼förutom denna▼


Min arbetsplats var AGB som var generalagent för Lucas. Därför fanns det en del dekaler för dessa företag på bilen vilket den världsberömde tecknaren Jan-Erik Garland alias Rit-Ola upptäckte en dag på stan och publicerade bilden i tidningen SE som jag läste.

Vilka minnen!

Många år senare köpte jag en av de första 740 turbo intercooler som rullade av bandet i Torslanda och den upprepades äventyret med men det är en annan historia
-

Inga kommentarer: