lördag, mars 03, 2012

Åtta timmars sömn är överskattat!


Gång på gång får jag bekräftat att mina sömnvanor är idealiska. Den normala sömncykeln tycks vara att vi sover i två perioder. Det innebär att vi först sover i tre till fyra timmar för att sedan vakna och gå upp och sysselsätta oss med något. Så fungerar det oftast för mig och efter en stund går jag tillbaka till sängen och sover ytterligare ett par timmar innan dagen gryr.

Enligt forskarna kan många av dagens sömnproblem förklaras av att vi gick ifrån människans natur med två sömnperioder under natten. – Under större delen av evolutionen sov vi på detta sätt. Att vakna upp på natten är en del av den mänskliga psykologin – Det viktiga är att känna sig utvilad, i så fall får man tillräckligt med sömn.
Medierna om sömn: BBC - Rapport - SR  Kropp & Själ - SvT Vetenskap -

I går började min ena Ecco-känga gäspa men det var sista sucken

Tidigare i bloggen om sömn här och här -
-

Inga kommentarer: