onsdag, augusti 31, 2011

Humlans flykt

Klicka på humlan så blir den större

Humlan på bilden var gigantisk och och helt oberörd av min närvaro. Jag fick klappa den på ryggen utan att den reagerade mer än att den lyfte ett ben och försökte putta bort mitt finger.

Min relation med humlor betraktas av andra som obegriplig och bisarr.

I mitt fotoalbum finns otaliga humlebilder och här är några av dem tillsammans med andra mer eller mindre trevliga djur och odjur.

Jag njuter av att känna humlorna krypa på mina armar och kanske blir jag humla i en högst eventuell inkarnation.


Vetenskapsradion  Citat:

"När en humla flyger från blomma till blomma så kan det se ganska planlöst ut. Forskare vid ett universitet i London har frågat sig hur den gör för att veta var den ska härnäst för att inte flyga längre sträcka än vad den behöver.

I ett experiment där de lät humlor leta efter mat i en bestämd miljö vid upprepade tillfällen gjorde humlorna ungefär som oss människor när vi går till en ny mataffär och handlar. Första gången vi går dit far vi kors och tvärs och det tar en evig tid innan vi blir klara, men efter ytterligare besök lär vi oss var varorna finns och vi tar oss snabbt genom affären.

En viktig och överraskande skillnad är att människor i regel går till den närmast obesökta platsen medan humlor lyckas hitta en väg som är ännu kortare. Det är alltså inte alltid det lönar sig att gå till närmast obesökta plats utan det är den sammanlagda sträckan som räknas.



Att mäta upp och räkna ut ett sånt optimerat vägval kräver avancerad matematik, och exakt hur humlorna gör vet man inte än, men de lyckades efter ungefär 80 flygturer bland samma blommor att halvera sträckan de behövde flyga för att besöka alla blommor." Lyssna

Klicka här och besök humlans hemsida.

Humlesorter i Mellansverige

Allt i bloggen om humlor
-

Inga kommentarer: