onsdag, april 27, 2011

Ständigt dessa förbannade fästingar

Klicka på bilderna så blir de större
Som boende mitt i Sveriges fästingeldorado, har jag ofta frågat i olika forum, om någon kan nämna en enda egenskap hos fästingar som är till gagn för andra varelser och svaret är konsekvent nej!
Fästingen är sannolikt Sveriges enda helt överflödiga varelse

I dagens SvD ställs frågan "Hur blir fästingåret?". Grafik
För egen del blir svaret: Mycket bortplockande av dessa små odjur från mina ben. Jag är en fästingmagnet och om jag har tagit skada av alla fästingattacker, får andra avgöra, men jag avskyr dessa lömska illbattingar.

Enligt Skånskan har den gångna vintern varit gynnsam för fästingarna. Citat: "Fästningen ska plockas bort så snabbt som möjligt eftersom viruset ofta sprutas in i kroppen när fästningen släpper.
– Köp en fästingplockare. Risken med pincett eller naglarna är att man trycker på bakkroppen och gift sprutas in, säger hon."

Jag ska åka till apoteket och inhandla min första fästingbortplockare nu!


Eftersom jag av allergiskäl, inte kan vaccinera mig, återstår bara att gilla läget.

Allt i bloggen om fästingar här
-

Inga kommentarer: