lördag, april 30, 2011

Naturmorgon Valborgsmässoafton 2011

Klicka på bilderna så blir de större
Sista-april-kasen vid Segersta kyrka intill Ljusnan
Allt i bloggen om Sista April

Valborgsmässoafton hade jag aldrig hört talas om innan jag flyttade till Sandviken 1961. Under mina första arton år hette det "Sista April" och inget annat. Till min förvåning ser jag i Skånskan att "Sista April" är mer spritt än jag har anat. UNT om terminologin. ERGO om terminologin.

Högerklicka och lyssna här medan du läser - Sköna Maj välkommen  --   Vintern rasat  -- 


Valborgsmässoelden hette "Sista-April-Kasen". Stommen i kasen var flottningsföreningens utrangerade dubbelårade roddbåtar som var kolsvarta av många års frikostig tjärbehandling. De brann nästan explosivt och hettan satte fyr på allt som fanns i närheten.

Som om det inte vore nog med att tvingas acceptera Valborgsmässoafton, så har jag senare fått lära mig om Walpurgis Night där det förekommer massor av häxor. Fula onda häxor och vackra onda häxor samt diverse ännu ondare demoner som roar sig med samtliga. Bild 1  -  Bild 2

Då fick valborgselden en annan innebörd.
Wiki om Valborgsmässoafton
Wiki om Walpurgis night

Enligt SvD är det stor risk för brandspridning i kväll, men jag ska beundra sista-april-kasen vid Åsenstugan och där är beredskapen god.


I dag på Valborgsmässoafton vaknade jag till Naturmorgon och förutom de fascinerande fågelbon som beskrevs, hakade jag upp mig på att det tydligen inte finns några vetenskapliga utredningar om fenomenet lämmelcykler.

Några år kan det vara ont om fjällämlar och så plötsligt översvämmas fjällen av dessa små gulliga hamsterliknande gnagare som blir så tuffa när de utmanas. Då ställer de sig på bakbenen och visar tänderna medan de skriker.

F&F om lämmeltågets urspårning här

Skrönan om fjällämlarnas självmordsmarsch verkar vara odödlig trots att ingen har sett mer än några hundratal lämlar samtidigt. Visst vandrar de i grupp men inte i tiotusental och inte för att kasta sig utför ett stup eller i en bäck.

De vandrar sannolikt för att de söker föda och i stressen kan de drunkna, svälta ihjäl eller ta kål på varandra.


Naturmorgon är Sveriges Radios bästa program men det blir aldrig samma sak som när Jan Danielsson fanns med oss. Några av Jan Danielssons många underbara berättelser kan du lyssna till här

Jag saknar hans fantastiska förmåga att flytta mig morgontrött från min sköna säng, ut till någon plats där han observerade något av naturens alla under. Ingen annan har förmågan att skapa kristallklara bilder med några ord.
-
-

Inga kommentarer: