torsdag, april 07, 2011

Följetongen SAAB del 47


Under många år var företaget SAAB en av mina bästa kunder. De köpte väldigt många stora batteridrivna sopmaskiner och elfordon, men det var ett ensidigt förhållande. Jag har aldrig köpt en SAAB.

Det var trevligt att få besöka metodverkstaden och se de nya SAAB-modellerna ett par år innan allmänheten fick se dem, men jag blev aldrig köpsugen.

Under två månader körde jag en SAAB 9-5 medan min Chevrolet Starcraft fick kaross-facelift efter ett olyckligt möte med en stor sten. De 60 dagarna bekräftade mina värsta fördomar om nyare SAAB-modeller.

Under det senaste halvåret har endast fundamentalistiska SAAB-entusiaster varit privatkunder hos SAAB-handlarna, och tjänstebilsförarna har varit SAAB-fabrikens livboj, men nu börjar även de svika. De klarsynta överger ett sjunkande skepp.

SAAB försöker överleva genom att locka tjänstebilsförarna med lågt förmånsvärde på stora lyxbilar, men det räcker inte. De skulle ha satsat på små moderna bilar för Svensson.

Nu börjar nedräkningen eftersom produktionen i Trollhättan stoppas gång på gång för att underleverantörerna har tröttnat på att ligga ute med osäkra fordringar.

Klicka på Bagdad Bob och ta del av några besked från SAAB Bob

SAAB 95 - den bästa bil som har byggts i Trollhättan. En sådan hade jag som tjänstebil 1973.

Min SAAB-följetong:
Del ett  -  Del två  -  Del 22½  -  Del 33¾  -  Del44  - 
SAAB-nyheter
GP  -  Auto Motor & Sport  -  Rapport  -  Ekot  -  SvD  -  Expressen  -  AB  - Ekot  -
-

Inga kommentarer: