söndag, mars 20, 2011

Skicross - Den ultimata skidtävlingen

Klicka på bilderna så blir de större.
Skicross är som masstart i längdskidåkning.
Det handlar lika mycket om strategi som om urladdning.

Tävlingsupplägget med kvalificeringar fram till final är samma princip som i parallellslalom, men mera spännande eftersom det är fyra som konkurrerar om samma spår.
I längdskidåkningen har vi medieprofilerna Anna Haag och Marcus Hellner. I skidskyttet finns Björn Ferry och i skicross finns i elitklass Anna Holmlund. Hon är en i dubbel betydelse, vinnande person.


Jag är trögstartad när det gäller idrott. Uppväxt med bandybollar som enda idrottssymboler, var bandy den enda "riktiga" idrotten. Stavhopp, simning och fotboll, var kroppsrörelser för svagsinta.

Sedan kom Ingemar Stenmark och ändrade världsordningen. Efter hans genombrott, fanns det två anständiga idrottsgrenar. Under en semestervecka i Idre, blev jag övertalad att ställa mig på slalomskidor och gå med i slalomkursen. Dagen efter fick jag brons i en storslalomtävling och lade skidorna på hyllan eftersom det var för enkelt att slingra sig ned utför en brant mellan slumpmässigt utplacerade stolpar.

Nästa acceptabla gren blev Curling som är superschack på nedkylt vatten.

Den här vintern har jag upptäckt den ultimata skidtävlingen!

I skicross tävlar fyra åkare samtidigt i en krävande bana och Anna Holmlund är skidåkningens Tony Rickardsson. Hon vinner och vinner och vinner, alltid beredd att berätta för oss hur det gick till.
Riktig idrott utövas på snö och is!

Wiki
SvD - SvD - TV-sporten - Radiosporten -
-

Inga kommentarer: