torsdag, februari 24, 2011

Rasrisk i nya bostadsområden.

Klicka på bilderna så blir de större
I dagens SvD varnar geotekniker för att nya bostadsområden byggs för nära vatten och på osäker grund.

Jag bodde i Hägernäs Täby när F2-området byggdes ut med lyxlägenheter där det tar under en minut att gå till sin båt eller till sitt sjöflygplan.

När jag såg grundarbetsförutsättningarna var jag säker på att det skulle bli en raskatastrof inom 25 år när sankmarken börjar röra sig av det enorma trycket.
När jag bodde och arbetade i Hägernäs, var F2-området min fritidstillflykt. Jonny och jag fiskade ofta där och nästan varje sommardag satt jag vid stranden i min bekväma fällstol. Korvgrillning och bokläsning med sjösuset i öronen var livskvalitet.
I hangaren som syns bakom luftvärnsroboten Bloodhound, är det numera ett stort tvåvåningsgarage för för lyxlägenheternas bilbestånd
Det var bättre förr enligt min ringa mening.
Historia F2-området.
Wiki
-

Inga kommentarer: