tisdag, december 21, 2010

Sömnbehovet och ordningen i kaos samt naturens matematik

Många människor delar Garfields kärlek till sömnen och andra liksom jag, tycker att sömn är ett överskattat resursslöseri.

Så länge jag kan minnas har jag skuttat upp ur sängen före klockan sex nästan varje morgon och har egentligen aldrig haft behov av en väckarklocka.

Den biologiska klockan fungerar antagligen olika beroende på om du är född under årets ljusa eller årets mörka del. Det här kan betyda att årstiden du föds i, påverkar ditt behov av sömn.

Om dina första dagar var under den mörka årstiden, är du sannolikt en sömntuta och om du som jag, är född mitt på sommaren när det knappast är mörkt mer än ett par timmar under dygnet, är du inställd på att sova kortare tid.

För övrigt tycker jag att du ska sitta uppe i kväll och se det här teveprogrammet om ordning i kaos och om fraktaler samt annat som fick mig att ligga sömnlös länge i går. Fördjupa dig i naturfenomenens återkopplingsloopar och fjärilsteorin. Häpna över självprogrammerande datorprogram som skapar otroliga rörelsemönster. Ta del av Mandelbrots figurer och hjärnan börjar arbeta frenetiskt. Hur hänger detta ihop? Benoît Mandelbrot är en av många forskare som har upptäckt sinnrika matematiska samband i naturens variationer. Fibonacci var troligtvis den förste. Mera i bloggen om naturens matematik här.

Sov gott i kväll om du kan. Sådant här håller mig vaken.
NeWiki om evolutionen

-

Inga kommentarer: