tisdag, december 21, 2010

Märklin modelltåg i konkurs?

Klicka på bilderna så blir de större
Nyheten om Märklins trassliga ekonomi
sprider sig över hela modelltågsvärlden.
Lyssna på några kommentarer.
Märklin har gått med vinst under 2010, för första gången på länge, och konkursförvaltaren säger sig ha borgenärerna med sig så vi hoppas att det går vägen, säger Michael Turberg.
Men ett elakt rykte säger att årets vinst kommer från samlare som hamstrar tåg inför konkursen. För nästan ett år sedan såg det ut att ordna sig enligt Ny Teknik.
För mig är modelltåg synonymt med Märklin och
jag ångrar att jag inte har mina klenoder sparade.
De små plåttågen var detaljrika och originaltrogna
på ett speciellt sätt och Märklinlandskapen perfekta.
När jag ibland grubblar över meningen med livet, drömmer jag mig ofta tillbaka till barndomen med det underbara livet på en stor gård med många hus att utforska. Jag minns en dräng som tillverkade underbara träleksaker och jag minns modelltågen som nog var de käraste leksakerna trots drängens maffiga armborst.

Inga kommentarer: