söndag, december 26, 2010

Annandagsbandy

För första gången på många år, har jag inte legat på soffan framför teverutan och följt annandagsbandyn. Äldsta dottern har tagit över min bandyfeber och fick nöjet att se Jonnys klubb VSK spöa Tillberga (TB) med 4-2 i dag.

Till VM ska jag samla mig och ta tag i den enda sport som verkligen har väckt lidelse i mig.

Här följer en kort men oumbärlig snabbkurs i bandyns grundprinciper. Klicka på bilderna så blir de tydligare.
 Klubban är en viktig del i utrustningen som krävs av den som vill bli bra i bandy.
 Bollen är själva kopplingspunkten mellan de olika lagens spelare och den manövreras med klubban som visas i den övre bilden.
Slutligen är termosen med glögg eller kaffekask, en förutsättning för att den rätta bandystämningen ska genereras. Portföljen och bandykepsen är en tradition som sorgligt nog har blivit bortglömd av dagens bandyentusiaster.

Tidigare i bloggen om bandy här - här - här - här och här
VLT
Expressen
SvD
SvD om julbandy
SvD om bandyportföljen
-

Inga kommentarer: