söndag, november 14, 2010

Balsam för hela människan

Klicka på bilden så blir den större
Denna gråtrista söndag har hittills varit just grå och trist. Efter gårdagens otroliga lunch med Sofia på Akropolis, verkade dessutom ingen mat locka till lunch trots massor med godis i frysen.

På Akropolis fick jag kokt rullad torsk i gräddsås och friterad pangusius. Jag har aldrig ätit godare fiskrätter.

Det såg alltså hopplöst ut när jag fick syn på en fryst bit gorgonzola i ostboxen (Jag fryser massor med ost som jag river vid behov). Efter lite grävande hittade jag några olika brie och valde den bästa. Fem skivor rågformbröd fick tina. Brie och gorgonzola finhackades och blandades på brödet. Halvtinad rökt skinka lades ovanpå. Några drag med vitpepparkvarnen över varje skiva. Ugnen hade under tiden nått 200°C och efter fem minuter var brödet precis lagom bränt i kanterna samtidigt som osten var hett krämig och skinkan nästan knaprig. Huga vad gott!

Andra restauranger i Enköping här
-

Inga kommentarer: