måndag, augusti 09, 2010

Kajan är sur i dag igen

Klicka på bilden så blir den tydligare"Svart plåga väcker ilska"

Det är rubriken på sidan fyra i dagens Enköpingsposten.

"Enköpings fiende nummer ett heter Corvus Monedula"

Så inleds artikeln som har fått Kajan att se rött med sina vackra blå ögon.

Jag är alldeles övertygad om att de klagande som har tröttnat på balkongernas fågelskit, överdriver sitt problem. En bra fågelskrämma kan bli en trevlig balkongprydnad samtidigt som den informerar kajorna om att de inte är välkomna där.

Jag är ofta på Kryddgårdens gym och har inte märkt något av det som hyresgästerna gnäller om. "Kajorna kommer hit och bildar ett svart täcke som omger oss dygnet runt" hävdar de boende vilket är rent nonsens som de kanske har hämtat inspiration till från filmen Fåglarna.

Kajorna är trevliga fåglar som vi i Enköping har alldeles lagom många av och de somnar rätt tidigt på kvällarna. Jag brukar ofta sätta mig nära ett av kajornas sovträd och lyssna till det småmysiga och lågmälda tjattret innan de somnar.

Jag tror att artikelförfattaren har brustit i källforskning när han låter ett par pensionärer göra sig till talespersoner för Enköpingsopinionen.

Det här blogginlägget skrivs av en annan pensionär som älskar kajorna.

Klicka på rubriken och läs min reaktion senast det förklarades krig mot kajorna för fyra år sedan.

I min bostads närområde har vi cirka 30 stora träd med fågelbär som är min och kajornas favoritbär, men ingen här är störd av de trevliga fåglarna.

Min kompis kajan på bilden hävdar sina fågliga rättigheter och manar till besinning. De trimmade mopeder och motorcyklar som far fram i 80 knyck på Enköpings gångvägar, är ett betydligt större problem.

Inga kommentarer: