lördag, april 10, 2010

Naturmorgon - Sveriges Radios kronjuvel




En lördag utan Naturmorgon är inledningen till en helg som bara kan bli bättre eftersom den startar från botten.

Med Naturmorgon i botten, ställs det rätt låga förväntningar på höjdpunkter eftersom helgen har inletts på en hög nivå.

Denna gråkalla morgon var nivån extra hög eftersom min favoritprogramledare Jenny Berntson Djurvall är tillbaka vid mikrofonen.

Jag kan inte förklara hur det kommer sig, men hon gör Naturmorgon till poesi på samma sätt som Elin Sjökvist gör väderrapporterna poetiska.

Jag tror att det handlar om innerlig inlevelse och entusiasm för uppgiften vilket är sällsynt i Sveriges Radio bortsett från Växjöredaktionen.

Dagens huvudtema var fjällvärlden och vildsvinen. Fjällvärlden har aldrig lockat mig, men skogen och skogens alla djur fascinerar mig. När jag rör mig i marker där det finns varg och lodjur, känner jag ingen oro, men björn gör mig aningen nervös och vildsvin skulle få mig att klättra upp i en tall vid första anblicken.

Allt i bloggen om Naturmorgon

Inga kommentarer: