torsdag, mars 04, 2010

Min koltrast eller är jag koltrastens människa?



Klicka på bilderna så blir de större

God morgon! Var är käket? Vem ansvarar för köket? Tror du att jag kan leva på snö?

Aha! Jag låg visst i matskålen. Mätt och belåten är jag beredd att möta världen.


Min inneboende koltrast är en fascinerande personlighet som sitter och småpratar med mig ibland.

Allt om koltrastar
Flera fåglar
Koltrastsång

Koltrasten kallas Blackbird på engelska och eftersom jag även fascinreras av häftiga flygplan, visar jag det häftigaste som finns. SR-71 Blackbird.
Enligt fågelboken ska kolrasthanen ha gul näbb och gul dunring runt ögonen samt vara kolsvart. Honan ska ha brun näbb och brun ögonring samt vara gråbrunspräcklig.

Min koltrast har halva näbben gul och gulbruna ögonringar samt är brunsvart.

Den heter Karl-Olga


Inga kommentarer: