måndag, mars 22, 2010

Bertil Mårtensson och skitjobbaren

Klicka på bilden så blir den tydligare
Bertil Mårtensson är en av mina favorit-SF-författare och jag har 30 av hans romaner i hyllorna. Av en ren händelse fick jag syn på denna sida från Helsingborgs Scince fiction & Fantazyförening. Läs och begrunda!

Innan jag flyttade till Enköping, rensade jag i mina bokhyllor och kastade cirka 1000 böcker varav drygt 200 var skräplitteratur ur SF & Fantazy-genren. Resten var Mankel, Guillou, Marklund och liknande som jag har tröttnat på att läsa.

När jag hade rotat mig och packat upp allt, insåg jag att det fortfarande var för många böcker och då plockade jag ut drygt 1000 böcker som var mest spänningslitteratur. Dessa skänkte jag till Brödet och Fiskarna.

Nu återstår cirka 1500 böcker. 500 SF & Fantazy, 300 blandat så här: 42 Christie - 100 Koontz, Hitckock, King och liknande - 100 Pratchett, Tolkien, Adams m. fl. och på 30 av dem står det Mårtensson på ryggen. Resten är facklitteratur varav många handlar om religion och mystik.

Det ska bli väldigt spännande att få veta varför Bertil Mårtensson valde just mitt namn till sin kortnovellen Skitjobbarna.

Uppdatering en timme senare: Nu har jag via Pär Paulsson på
Antipoden SF & F www.antipoden.se fått telefonnumret till Bertil Mårtensson och har redan talat med honom. Det var en ren slump att huvudpersonen i Skitjobbarna, heter Germund Andersson. Eftersom novellen är tankeväckande, känns det bra.

Så här avslutas den:
"Och i TV sågs Germund Andersson proklamera att ”Avfallshantering är ett yrke som kommer. I framtiden kommer fler och fler att tvingas syssla med det. Det här är bara början."

Och däri hade han fullkomligt rätt."

Detta skrevs enligt Bertil M för minst 40 år sedan och publicerades 1981

Bertil Mårtenssons hemsida


Inga kommentarer: