söndag, februari 07, 2010

Snart är det vår igen!

Klicka på bilderna så blir de störreSöndagen den sjunde februari visade sig solen igen


Istapparna mot garageväggen droppar och redskapslådan på uteplatsen börjar bli synlig. Bakom lådan kommer snart vindruvorna att mogna.


Inställningen till snö i stora mängder varierar med terrängen. I den kuperade norrlandsmiljön verkar folk trivas med snömassorna och det gör nog jag också innerst inne bara jag slipper åka bil på upplandsslätten när snöyran bildar hårda drivor snett över vägen.

Mina goda vänner i Ystad har goda skäl att vara trötta på skånevintern nu efter att ha haft problem med att kunna gå ut till brevlådan.

Mitt värsta minne av besvärlig snö, är när jag skulle besöka en skola i Motala 1994. Det var fint höstväder när jag åkte dit och jag hade sommardäck på bilen.

När jag skulle åka hem ett par dagar senare, började det snöa och blåsa, men det såg inte så farligt ut tyckte jag så jag åkte med glatt mod.

Mellan Motala och Linköping i det öppna landskapet, blåste det så att bilen gled i sidled så snart jag försökte köra. Snön bildade snart enorma hårda drivor som inte ens lastbilar kunde forcera och det var absolut omöjligt att gå på den polerade isgatan.

Efter några timmars väntan kom det en rad militära bandfordon som bildade kolonn med oss blådårar som trotsade vädrets makter och vi fick hjälp med att ta oss till Linköping där det blev hotellboende ett dygn tills vägarna åter var snöfria.

I USA tas snömängderna emot med blandade känslor och en del hävdar att el Niño orsakar snöeländet.

NASA om El Niño

Inga kommentarer: