måndag, februari 15, 2010

Gott och nyttigt

Starkt kaffe och god mörk choklad - vad kan man mer begära? Klicka på bilderna!


Varje dag som jag äter lunch hemma, rundar jag av med en kopp mycket starkt kaffe. Fyra deciliter vatten som har stått i ett öppet kärl i kylskåpet, kokas upp och får svalna till 98°C innan det hälls i en rostfri kanna där jag har 38 gram nymalet kaffe. Blandningen rörs i en minut och hälls i ett melittafilter. Normalt använder man 5 gram kaffepulver till en kopp (1,5 dl.). Kaffets hälsoambassadörer rekommenderar minst fyra koppar kaffe per dag. Jag väljer att dricka en stor kopp med kaffepulver motsvarande drygt sju normalkoppar.

Till denna mustiga dryck avnjuter jag 25 gram Odense blockchoklad med 56% kakao. På Odenses hemsida ser jag att det finns en produkt med 70% kakao. den har jag aldrig smakat, men har nyss startat jakten på ett smakprov. Mörk choklad är gott och nyttigt. Mera här.

På förmiddagarna har jag börjat ersätta kaffet med grönt te som ska tillredas noggrant. 4 dl vatten kokas upp och får svalna till 67°C. Då hälls vattnet i en porslinskanna med tre rågade teskedar hela gröna teblad. Låt dra i fem minuter och njut!

På eftermiddagarna blir det Rooibos i stället för kaffe. 3 dl vatten kokas upp och hälls sjudande över tre teskedar roibospulver. Låt dra i 10 minuter och sila av i en stor kopp. Drick aldrig het dryck! Rooibos är förresten inget te som de flesta tror.

Inga kommentarer: