torsdag, januari 21, 2010

SMHI utvecklar

Klicka på bilderna så blir de tydligare. För ett tag sedan var jag lyrisk över att norska YR har tre mätpunkter i Enköping. I dag fann jag att SMHI har plockat in tjugo (20). Jag kan alltså sitta hemma och kolla vädret på badplatsen 8 kilometer bort.

Jag kommer att med hyfsad regelbundenhet, återvända till väderförutsägelser den närmaste tiden och speciellt till SMHI eftersom de pysslar med en riktigt intressant produktutveckling.

Jag har grymtat lite över felaktiga prognoser, men det finns förklaringar till avvikelserna. Titta på länkarna till vänster! De kan sysselsätta dig fyra timmar.

Kommer ni ihåg fjärilen i Amazonas som utlöste en storm i Texas?

Här kommer en utredning om det fenomenet.

Det är egentligen bara ett problem med den nya SMHI-sidan och det är att man lätt fastnar där ett par timmar.

Klicka här om du vill följa utvecklingsarbetet.

Pohlmansidan är snygg och ännu mer detaljerad, men SMHI är rena uppslagsverket för oss miljöfreaks.

Klicka där▼ för mera om väder

Inga kommentarer: