måndag, oktober 05, 2009

Kalle och Hobbe - Calvin and Hobbes

Det finns några seriestrippar som berör mig på grund av det geniala spelet mellan ord och bild:

Dit hör Calvin and Hobbes eller Kalle och Hobbe. Dit hör också Ernie. Serier som inte är lika kända i Sverige, men som fascinerar mig är Iznogood, Rufus (Dommel) och Tom Puss.

Oumpa-Pa och Fähunden (Footrot Flats) tillsammans med Marsupilami och Lucky Luke fullbordar eliturvalet bland tecknade serier, även om det finns ytterligare några i mitt serietek.

Dagens filosofiska fullträff som på pricken speglar mitt sätt att tänka:
Kalle: "Vissa människor är pragmatiker, tar saker och ting som dom kommer och fattar sen bästa möjliga beslut. Vissa människor är idealister, håller på principer och vägrar att kompromissa. Och vissa människor bara handlar utifrån första bästa impuls."

Hobbe: "Undrar vilken typ du är":

Kalle: "Jag förvandlar pragmatiskt mina impulser till principer".


Det påminner om den dynamiska konstanten å som jag använder när jag gör blixtsnabba matematiska kalkyler i huvudet och blir ertappad med att räkna fel.

Inga kommentarer: