lördag, augusti 08, 2009

Sveriges Radio Naturmorgon

Klicka på bilden så blir den större. Det där var en kul humla. Den satt länge på blomman och när jag strök den över ryggen med ett finger, lyfte den ett av sina långa ben och försökte ta bort fingret, men den satt kvar och lät sig fotograferas.Det senaste om Naturmorgon

Naturmorgon har från start varit ett viktigt inslag i mina lördagsmorgnar. Jag brukar vakna till programmet och sedan njuta ett par timmar.

Allt var perfekt tills Jan Danielsson plötsligt avled och programmet förlorade sin ryggmärg. Snart kunde dock Jenny Berntson, med framgång axla den rymliga manteln och det blev nerv i programmet igen. Sista intervjun med Jan.
Mera om Jan

Då kom nästa chock!

Dårfinkarna som den nye radiochefen Peter Örn samlade ihop, bestämde att Naturmorgon skulle ligga i P4 och blandas med skvalmusik.

Tursamt nog landade örnen snett och fick sparken. Naturmorgon återfick sin status förutom en nedkortning.

Sedan kom motgångarna. Anders Börjeson avgick med pension. Jenny Berntson fick tillnamnet Djurvall och blev barnledig.

Hon kom tillbaka och programmet lyste åter. Nu är hon barnledig igen och en ny programledare har kommit in. En som verkar vara bristfälligt insatt i ämnet Natur. I dag visste hon inte ens vad Hormoslyr är.

Elin Lemel heter den nya stjärnan, Hon har varit aktiv i Attac och hennes profil tyder på att hjortron är hennes favorit i naturen.Hjortron är gott, men Naturmorgon är mer än hjortronsylt. Det är snokar, bärfisar, kajor, lodjur, fältsippor och humlor. Jag undrar om Elin brukar låta humlor krypa på händerna. Det är en naturupplevelse enligt min ringa mening.

Att lyssna till Elin Lemel är definitivt ingen naturupplevelse hon har den där monotona rösten som alla vänsteraktivister har och hon får gärna för mig, pyssla med annat än mitt favoritprogram Naturmorgon.

Uppdatering
I de kommande programmen visade Elin upp en helt annan sida. Det var nog premiärnervositet första gången.

Vill du ha aktuell information om vår hotade natur, finns Miljöaktuellt och Klotet. Kossornas planet har vaknat igen och Vetenskapsradion är ett måste.

Så här såg det ut på den gamla goda tiden.

Inga kommentarer: