fredag, juni 05, 2009

Enköping dagen före nationaldagen


Enköping är Sveriges renaste kommun. ◄Så där glada blev de i kommunhuset och så här presenterades utmärkelsen av Håll Sverige Rent.

Enköpingsposten visade uppskattning.

När jag skulle flytta från Täby var det först Nyköping som lockade mest, men familjeomständigheter styrde flyttlasset till Enköping och det var en fullträff.

42 år i Täby medförde ingen hembygdskänsla; inte ens något som liknade detta. Det var bara en plats att övernatta mellan jobb- och politikaktiviteter.

När jobbet och politiken var historia, stod jag där i en kommun som jag inte hade några känslor alls för. Täby var bara den mest praktiska orten att bosätta sig i med tanke på kommersiella och politiska gränssnitt.

Enköping blev efter bara några månader mera hembygd än vad till och med mitt vackra Segersta hann bli under mina första sexton år då jag bodde där.

Enköping är mitt Grönköping och Renköping i skön förening.

Inga kommentarer: