lördag, maj 02, 2009

Tema Varg i Sveriges Television TV2




När jag läste teveguiden i morse, gjorde jag nästan ett glädjeskutt i soffan. Våra stora rovdjur är fascinerande inslag i naturen och mest fängslas jag av lodjuren, men nu handlar det alltså om vargarna. Kvällen avslutas med filmen Wolf som jag med nöje ska se igen. Will Randall (Jack Nicholson) åker på en ensligt belägen väg i New England när han kör på en varg. När han går ur bilen blir han biten och vargen försvinner. Resten är riktigt spännande.

Vi är mitt i tre veckors jakttid för varg och Nåsvargen har just blivit dödad.

Vår ständigt förvirrade konung CXVIG kanske bänkar sig framför teveapparaten i kväll. Han och hans språkhandikappade hustru har visat sig vara okunniga även på området varg och nu får de en chans att förkovra sig. Allt i bloggen om kungen och vargen. Rulla ned förbi detta inlägg som kommer först.

Här presenteras vargen och de övriga fyra stora rovdjuren.
Klicka på rubriken och läs mera om varg.

Från ATL:

"På lördag får tittarna bland annat träffa den snälle vargen Ulrik när Sveriges Television har temakväll om vargen. Temakvällen öppnas med en dokumentär om vargen Ulrik som framförallt håller till i Närke och Dalarna. Det är filmaren Ulf Jonasson från Utby som följt Ulrik och andra vargar under tre års tid. Han beskriver vargen som märklig.
- Trots att han blivit beskjuten och sårad fyra gånger har han klarat sig, säger Ulf Jonasson till Bohuslänningen.
- Han är dessutom betygsatt som en god varg av befolkningen i området. Jägarna vågar till och med släppa sina hundar i skogen, för de vet att Ulrik aldrig tagit någon hund.
Den 11-årige vargen var den fjärde i Sverige att bli försedd med radiosändare.
Filmen visas klockan 20.00 i Svt2 på lördag. Senare samma kväll sänds David Attenboroughs film "Vargen som förändrade USA", och den brittiska dokumentären "Vargmannen", om en forskare som lever med vargar. Kvällen avslutas med spelfilmen "Wolf" med Jack Nicholson.
Hans Dahlgren
040-601 64 86
hans.dahlgren@lrfmedia.lrf.se"
En helkväll framför teveapparaterna i kväll. Jag har alltid två program samtidigt eftersom jag blir så lätt uttråkad av teveutbudet.

Inga kommentarer: