söndag, maj 10, 2009

Omöjliga figurer - Escher och Reutersvärd




I Vetenskapsradions veckomagasin berättades om de matematiska förutsättningarna för tecknade optiska illusioner. Efter en stunds sökande fann jag tre av mina samlingshäften med dessa fantastiska konstverk.

Den mest berömde illusionskonstnären är Maurits Cornelis Escher och den som har samlat de flesta av dessa figurer är Bruno Ernst.

Den svenska konstnären Oscar Reutersvärds verk är i samma klass som MC Eschers och han var dessutom en synnerligen trevlig personlighet.

För cirka tjugo år sedan när jag började leta bra exempel på denna konstart, läste jag om hans utställning som var öppen bara för bokade sällskap.

Jag ringde och han svarade snabbt. Lätt överraskad tog det mig en stund att förklara att jag ville komma någon gång när utställningen var öppen. Svaret kom direkt "När vill du komma?" - Så enkelt var det.

Klicka på de här bilderna så blir de tydligare.

Bruno Ernst och Oscar Reutersvärd i samarbete.

Klicka på rubriken om du vill se flera illusionsbilder.

Inga kommentarer: