fredag, maj 08, 2009

Bloggtorka

Klicka på bilden så blir den tydligare
Solen skiner och en svullen fot måste vila. Då återstår bara att klaga över sakernas tillstånd, men vad 17 ska jag klaga på i dag? Foten har jag gnällt tillräckligt om här.

En sak är jag väldigt missnöjd med. I går när jag skulle trimma skägget med min nya skäggansningsapparat från Philips, glömde jag att sätta på distanskammen och innan jag upptäckte detta, var jag skäggfri i halva ansiktet. Efter att ha kapat resten skulle jag raka mig men huden som har varit skäggtäckt sedan 1973, var så känslig så att rakhyveln praktiskt taget amputerade skinnet.

1973 var vi på vintersemester i Sälen (tror jag). Under en lunch kom jag på ett kul skämt. Jag smög ut i badrummet och rakade av mig skägget som jag då hade burit sedan 1962. När jag utan kommentarer satte mig vid matbordet och fortsatte ätandet, märkte ingen först vad som hade förändrats, men efter en stund började ett av barnen att tjuta av förskräckelse. En främmande farbror vid köksbordet gav det stackars barnet en häftig upplevelse.


Bakgrunden till att jag anlade skägg, var en dramatisk bilolycka i Sandviken 1962. En polisbil under utryckning körde in i vår bil på den högra sidan där mitt huvud vilade mot den bakre sidorutan medan jag sov i baksätet. Jag kastades ut genom det stängda fönstret, studsade i den kolliderande polisbilens tak och störtade i asfalten med ryggen först.

Följden blev märkligt nog bara en muskelförlamning som släppte långsamt så att jag kunde gå igen efter en månad, men den första veckan kunde jag inte ens hålla i en matgaffel.

Redan då var min skäggväxt kraftig och när en vitklädd vårdängel kom med en stor blank rakkniv för att hyfsa till mitt anlete var saken klar. Jag kunde ju inte erkänna för ängeln att jag var rädd för kniven så jag sade att jag just hade bestämt mig för att skaffa skägg.

Som tur är har jag mycket god skäggväxt så att om tre veckor ser jag helt normal ut igen. Nåja, så normal som förutsättningarna medger.

Radionyheterna handlade dag mest om mjältbrand i Veddige där saneringen förväntas kosta 20 miljoner. Vore det min gård skulle de få bränna ned allt för en tjugondedel av den summan och ge mig resten av pengarna.

Några pundhuvuden bröt sig in och stal dieselbränsle trots avspärrningarna. Jag undrar om de vill läkarundersöka sig.

Hells Angels tar ledningen i ekobrottsligan med en ruggig målmedvetenhet. Branschen omsätter cirka 130 miljarder årligen och mc-sluskarna vädrar klöver.

Börsen har uppgång och långivarna har redan börja låna ut pengar till panternas fullvärden vilket garanterar att vi kommer att få flera finanskriser med kortare intervall i fortsättningen.

UFO-arkivet
öppnas för allmänheten och vi får äntligen bekräftat det vi länge har misstänkt. Det finns inga gröna små gubbar som besöker oss i vinande tefat.

På Spåret får nya programledare och jag är inte helt nöjd med valet.
Varken Fredrik Lindström eller Kristian Luuk har de kvaliteter som Björn Hellberg och Ingvar Oldsberg förädlade till storslagen underhållning.

Det ska tydligen tävlas i sångkonst igen och här är några goda insatser från tidigare spektakel.

Inga kommentarer: