tisdag, mars 10, 2009

Vatten - en outsinlig törstsläckare

Klicka på bilderna så blir de tydligare.
Den övre visar massor med vatten på gång.
Den i mitten visar redskapet för min vattenbehandling.
Den nedre visar vatten på väg ut i systemet.

Hur mycket vatten förbrukar du per dag?
Jag förbrukar inte en droppe, men jag använder rätt mycket vatten.

Jag drack nyss ett glas härligt kallt vatten direkt tappat ur min diskbänkskran. Då började jag tänka på alla larmrapporter som talar om att vi i de civiliserade/utvecklade länderna förbrukar tusen gånger mera vatten än människorna i varma, torra och fattiga länder.

Det är en skröna!
Vi förbrukar inte en enda droppe vatten.
Allt vatten cirkulerar i ett naturligt kretslopp.

En pytteliten mängd dras av olika anledningar ut ur atmosfären och en lika liten del förgiftas oreparabelt.

Resten snurrar runt i systemet.Det mesta renas naturligt och vattnet i våra kommunala rörsystem, behandlas numera effektivt.

Klicka på rubriken och ta del av fakta om vatten.

Klotet om vår vattenmyt
Unicef om vattnet
Sydvatten om vatten
Myten om vattenbrist

Inga kommentarer: