måndag, mars 09, 2009

Sveriges nya eko-bil

Klicka på bilderna och jämför dem. De två till vänster är Messerschmitt KR i originalutförande och de två till höger är grällt målade och kallas Eko-bilar
Uppdatering 12/10-2009:
Energimyndigheten verkar att ha gått i fällan att döma av detta naivt utformade meddelande.

Uppdatering 14/1-2010
Nästan klart för provkörning.

Uppdatering 19/3-2010
På rull i en provisorisk version

Uppdatering igen!:
Andreas Stubelius på Energimyndigheten ringde nyss och försäkrade att detta är ett seriöst projekt. Eftersom jag aldrig raderar mina förutfattade åsikter, får min skepsis lysa klart trots att den sympatiske Andreas lovade att jag ska få vara med på projektintroduktionen.

Har jag fel, kommer jag att be de inblandade på Vehiconomics om ursäkt och om jag får rätt, kommer jag bara att mysa i tysthet.

Originalinlägget från mars 2009:
Ibland hajar jag till ordentligt när jag skummar nyhetssidorna.

I Ny Teknik presenteras en ny eko-bil som är för lik de trehjuliga Messerschmitt som puttrade omkring på 50-talet, för att det ska vara en slump. De har helt enkelt målat om gamla Messerschmitt KR och kallat dem Eko-bilar. Projektet luktar skunk.

"- Den första modellen är tvåsitsig och har tre hjul. Det är en av finesserna som gör den lätt och billig att bygga. Den blir strax under tre meter lång och kommer att dra 0,15–0,17 liter milen i stadstrafik"
Ett bra initiativ om det är seriöst, men varför använda den livsfarliga Messerschmitt som stomme? Den halshögg folk när den välte, och var mycket obekväm.

Produktionsvolymen blir dessutom begränsad till det fåtal chassin de kan få tag i. Dumt!

Bilder
Fordonshistoria
Klicka på rubriken och läs om Messerschmitt

Uppdatering 10/3
Det är fullt möjligt att delägarna i företaget Vehiconomics har goda avsikter, men jag betvivlar deras förmåga att infria eventuella löften för att få utvecklingsbidrag från skattebetalarna.

Jag tror att de har tagit en rövare, köpt några gamla Messerschmitt KR, stylat dem och presenterat ett tekniskt koncept som bygger på de små energisnåla motorer som tillverkas i Japan och Tyskland.

När de sedan ska gå från koncept till produktion, kommer verkligheten att drabba dem som en höger från Ingemar Johansson i högform.

Då dunstar skattebetalarnas projektpengar som en portfölj med swedbankaktier.
Kommentar sex veckor senare: Det där med swedbank-aktierna var ännu en GA-profetia som besannades.

Hittills tror jag mest på Mitsubishis lösning. Deras I Miev verkar vara förnuftigt konstruerad, men egentligen tror jag inte på elbilar i vårt kalla klimat förrän superbatterierna har blivit billigare så att bilarna kan förses med kupévärmare som räcker till när det är -20°C. Bilder I Miev

Redan när Polaroid introducerade sin direktbildkamera för 30 år sedan fanns platta tunna mjuka batterier inbyggda i filmpaketen.

Uppdatering 15/5
Teknik 360 publicerar nyheten som, enligt min ringa mening, bara är ett blufförsök. Svamlet om likheten med Messerschmitt lurar inte någon tekniker. Det är en Messerschmitt. Titta på bilderna här i bloggen.

Uppdatering 1/7
Nu har projektet döpts till Smite och fått en egen hemsida

Messerschmittvännernas
hemsida

Jag tror fortfarande att det hela är ett försök att få utvecklingsbidrag och att teknikbeskrivningen är en ren bluff.

Från hemsidan:
Design
Teknologi
Mediereaktionerna
Korkat budskap
Meningslöst pladder
Förrädiskt budskap
Stolpskott
Bluffen

Teknikens Värld
gick också på reklamtricket.
Metal Supply svalde betet
MarketDirektion verkar de också vara lättlurade

Lycksökarna bakom projekt Smite har inte presenterat något annat än läckra bilder på en ommålad gammal Meserschmitt KR200. De har inte berättat något om motorteknik, chassieteknik eller produktionsplanering.

De har bara pladdrat och visat bilder.

Jösses! Vill folk bli lurade?

Det lilla gänget bakom Vehiconomics har lanserat en ren medieprodukt utan minsta teknisk beskrivning. De har gjort en massiv pressinformationskampanj och de har inte investerat mera än i en hemsida och en gammal Messerschmitt som de kan dekorera efter behov.

Uppdatering 14/8
Smite är försenad och det skulle förvåna mig om det inta bara är ett bidragsfiske utan substans.
Energimyndigheten
Teknikens Värld
Amatörradio
Metal Supply

På grund av trafiksäkerhetsbestämmelserna skulle Smite på sin höjd godkännas som mopedbil för högst 45 kmph, men även det är osannolikt.

Ny teknik

De är mycket kompetenta marknadsförare de där smit(e)arna.

Min korrespondens med Vehiconomics VD:


Håkan Lutz skrev:

Hej Germund!

Jag har förstått att du är orolig för att Vehiconomics kanske slänger bort skattepengar, och än värre sådana som är öronmärkta för miljö- och fordonsutveckling, och vill därför räta ut dina frågetecken.

Vehiconomics jobbar hårt med att ta fram superlätta, säkra och snåla fordon för stadstrafik, baserat på en plattform med starka, styva chassin av sandwichkomposit, energiabsorbtionszoner och väldigt små motorer (tack vare den låga vikten klarar man sig med häpnadsväckande lite) kombinerat med så mycket standarddelar som möjligt.

Liknande koncept tas i skrivande stund fram av väldigt många tillverkare, varav kanske VW L1 är den mest kända. Vehiconomics satsar dock på att göra fordon med en prislapp som ska göra dem tillgängliga för gemene man.

Att Smite lånat mycket av utseende från Messerschmitt KR200 är något vi är stolta över, men det är också allt Smite lånat! Allt annat är nytt: teknik, material, dimensioner, former och detaljer. Smite är därför som fordon väldigt olikt KR200, inte minst vad gäller säkerheten, som du påtalat.

Vi kommer framöver att försöka vara tydligare i vår kommunikation för att undvika missförstånd, och hoppas att du får tillfälle att följa utvecklingen på www.mysmite.com

Mvh

Håkan Lutz
VD, Vehiconomics AB


Hej Håkan!

Jag har varit teknisk chef på två stora teknikföretag. (15 år i fordonsbranschen) och haft ansvaret för att granska projekt av den typ som du och dina medarbetare nu marknadsför.

Två grundläggande bedömningsmallar avgjorde om ett utvecklingsprojekt skulle stimuleras och eventuellt finansieras.

1. De tekniska optimeringarna för prestanda och totalekonomin i produktion och användning.
2. Marknadspotentialen.

Beträffande punkt ett, bedömde jag Smite som en ren bluff när jag läste Teknik 360

90 kmph och 0,15 liter bensin per mil, är helt enkelt helt orealistiskt med en kopia av Messerschmitt KR200. Smite kan inte under några som helst omständigheter tarfiksäkerhetscertifieras för den hastigheten och bränsleförbrukningen är en ren fantasisiffra.

När den sympatiske Andreas Stubelius på Energimyndigheten ringde mig och förklarade att ert projekt var en mopedbil, förändrade det naturligtvis min tekniskt orienterade skepsis, men då ökade misstron mot Smite som en marknadsanpassad produkt.

Beträffande elfordonsvarianten, har jag svårt att se en bra placering av batterierna i den kompakta karossen. Där handlar det om serviceåtkomlighet och säkerhet.

Om er Smite ska ge avkastning på investeringsmedlen, krävs det att det finns ett marknadsområdestäckande nät för försäljning, service och reservdelsförsörjning, vilket faktiskt kräver mera startkapital än själva teknikprocessen.

Dessutom är marknaden liten och aktörerna många. Det finns ett segment för rörelsehindrade personer, men då krävs en smidigare instegsteknik.

Jag ser fram emot mera information om mina reservationspunkter.

Med vänlig Hälsning
Germund Andersson



Inga kommentarer: