fredag, december 05, 2008

En överhettad värld och finanskris

Den amerikanska drömmen som blir allas mardröm när
de ljusblå vackra bubblorna spricker av övertrycket.

Finanskrisen som ser ut att bli djupare för varje dag, har rötterna i giriga kreditgivare med bonuslöner baserade på utlåningsvolymer.

Tecknen var tydliga 1991-1992, men vi förstod då inte vidden av vad som skulle hända.

2002 var det tydligt att kreditgivarnas girighet än en gång blåste bubblor, men inte ens då förstod vi som drabbas varje gång kreditfinansierad konsumtiion spränger ramarna.

2008 är vi där igen och nu kanske vi börjar förstå dynamiken i kriserna.

Bonusdirektörerna tar inga risker. De får sina miljardbonusar även när verksamheten havererar och därefter blir det miljardpensioner.

Våra bonusparasiter lärde sig av sina amerikanska förebilder hur man bäst berikar sig.

Vi borde ha förstått när Skandia-miljarderna rullade ur pensionskassorna och in i företaget Welth Builder. Wealth Bulider (Rikedomsbyggare) var ett företag som hade en enda uppgift - att göra bonusparasiterna ännu rikare.

Vi borde ha förstått att det fanns rikedomsbyggare i alla stora företag.

Kanske börjar vi förstå nu. Kanske börjar vi också förstå att bilar som den på bilden, är otidsenliga. 300 hästkrafter, två liter per mil och för stor för en parkeringsruta, är inte vettigt. Elektronik som gör att bilarna får skrotas efter femton år för att ingen har råd med verkstadsräkningarna när underverken blir tredjehandsägda, är toktänk. Parkeringsautomatik och över 300 servomotorer, är inte ovanligt i dagens bilar. Priser som göder kreditgivarnas kassavalv är standard.

Kanske är det helt rätt att General Motors, Ford och Chrysler går i graven. Deras tid är över.

Artikelcitat:
"President Bush kommenterade krisen i en intervju för tv-bolaget NBC. Han sade att bilföretagen måste visa att de är långsiktigt livsdugliga för att berättiga statligt stöd.

- Det spelar ingen roll hur viktiga bilföretagen är för vår ekonomi, vi vill inte kasta pengarna i sjön, sade Bush"

Det är nog första gången som jag håller med GWB

Volvo och Saab kan räddas av en riskkapitalist som vågar tvinga fram produktion av små, enkla energisnåla bilar.

I bilföretagen finns fantastiska tekniker som kan bygga små energieffektiva transportmedel. Låt dem få göra nytta i stället för att producera manicker som bara kan köpas med bistånd från kreditparasiterna.

Det behövs en begränsningslagstiftning som gör det olagligt att kreditfinansiera lyxkonsumtion.

Bilen på bilden, köpte jag ny 1988 och skrotade på grund av rost tolv år senare. Det var ett annat tecken som jag inte förstod då.

Inga kommentarer: