lördag, november 22, 2008

Filmen om sekten i Gränsta - Knutby

Klicka här och se de senaste inläggen om Knutbysekten

Svenska Journalen berättade i går om filmen "Vägen hem" som handlar om den ökända sekten i Gränsta - Knutby.

"När TV4 sände tv-dokumentären "Skotten i Knutby" hade de två TV4-medarbetarna Phil Poysti och Karin Swärd fått exklusiv tillgång till församlingen. De besökte dem kontinuerligt i ett års tid. Den här gången har de inte varit välkomna. Medlemmarna är upprörda över hur de speglas och att de utmålas som en slags "dödssekt"."

Många av sektens nättorpeder har ondgjort sig över filmen i olika debattforum och beskyller filmarna för att vilja skada sekten.

"
- Men jag har aldrig tidigare hört liknande predikningar som i Knutby. Jag blev rädd när jag hörde dem eftersom de är i sådan avsaknad av nåd. Man pratar väldigt ofta om att "komma hem" och att "helga sig". Men för mig går det inte ihop om inte nåden finns med."

Jag har hört många av predikningarna och kan bara instämma. Det finns inget av godhet och omtanke där, men massor med fördömanden och förakt. Åsa Waldaus föreläsningar om helighet och helgelse speglar ren galenskap.

"
Nytt och exklusivt material kommer också att presenteras. Bland annat inspelningar där pastorerna gör en extrem uttolkning av Bibeln."

Bibeltolkningarna är verkligen en historia för sig. De har på något sätt demonterat Bibeln och satt ihop den så att det passar in i deras skruvade fyrenighetsteologi.

Klicka på rubriken och läs mera om knutbysekten. Rulla ned förbi detta inlägg om det ligger överst.


I början av maj kom denna besynnerliga kommentar till ett av mina inlägg om tomatodlingen.


Ynglingen dök aldrig upp. Han kanske fick reseförbud av tokdrottningen af Gränsta.

Fyra minuter med Kristi Brud, som förklarar en hel del. Lyssna här.

Inga kommentarer: