torsdag, augusti 14, 2008

Trevliga och otrevliga småkryp

Klicka på bilderna så blir de tydligare. Om det inte räcker med ett klick så krävs det dubbelklick på grund av tillfälligt funktionsfel.







Klicka på rubriken och läs om våra småkryp.

Jag tycker om att fota småkryp och hittade de här bilderna när jag letade andra bilder i dag.

Det var massor med humlor på solrosorna i dag, men regnet gjorde kontrasten svag så bilderna kasserades. I stället letade jag fram den översta bilden ur arkivet. När jag försiktigt klappade en av de största humlorna på ryggen, lyfte den ett ben från vänster sida och ett från höger sida och sparkade på mitt finger.

Besök Humlans hemsida.

Nästa bild visar en vanlig husfluga. sedan följer en spyfluga som käkar lax och under spyflugan en riktigt ilsken geting. Under den är en av alla flugor som försöker lura fåglarna att den är en geting.

Sedan följer en jättestor spindel och på den sista bilden ser du vad spindeln är på jakt efter. Spindeln i övre vänstra hörnet är en ordinär husspindel som blev ett mellanmål för den stora.


Inga kommentarer: