lördag, juni 14, 2008

London Taxi och bränsleceller

Klicka på bilderna så blir de tydligareDörmbilen Morris Minor
Första Londontaxin?
Klassikern

Retrotaxin
Dagens londontaxi TX4
Big cab
Next generation?

Jag hävdar ibland att jag under mina många resor i Europa, har sett allt som bör ses och glömmer varje gång att jag aldrig har varit i London trots många visiter i Storbritannien. Jag som är bilintresserad har alltid älskat engelska bilar och har många speciella bilminnen. Det första och kanske starkaste är en leksaksbil i plåt som jag fick när jag var mycket liten. Det var en Morris Minor (översta bilden) som var då liksom nu, en av det vackraste bilar jag känner till. De specialbyggda taxibilarna som finns i London, har också fascinerat mig i alla tider. Nyss läste jag i Ny Teknik att de ska moderniseras till Os 2012.
"Ett vätgasdrivet bränslecellssystem monteras in i motorrummet på TX4-bilarna och ger ström till elmotorerna som är monterade på hjulen.

Bilarna ska kunna köras en hel dag utan att behöva tanka på nytt vätgasbränsle. De kommer upp i en maxhastighet på 120 kilometer i timmen och tack vare eldriften accellererar de snabbare än bensinbilarna vid rödljusen."

Bränslecellen är en genial uppfinning som har fått alldeles för lite uppmärksamhet.K Funktionsprincip. Mera om bränsleceller här.

Klicka på rubriken och besök London!

Mera om bilar i bloggen.

Inga kommentarer: