lördag, november 03, 2007

Vinter!


I dag låg det snö på marken klockan 06.00.

Klicka på bilden och rys!

Ett par minuter efter skräcksynen, började radioprogrammet "vid dagens början" där Ingemar Bergman berättade om sin dödsångest som försvann när han spelade in filmen "Sjunde inseglet".

Han nämnde också att han, liksom jag, upplever en obeskrivlig känsla under lyssnandet till musik av J.S. Bach. Han hade hört någon säga att Bach spelade fyrhändigt med Vår herre. Owe Wikström brukar kalla Bach "den femte evangelisten" och vi är nog väldigt¨många som får en märklig upplevelse av den musliken.

Air kan jag lyssna på en hel dag och jag har alltid Bach med mig i MP3-spelaren.

Det finns bara två andra musikstycken som ger mig samma känslorörelse som tonerna från Bach ger. Albinonis Adagio och Schuberts Ave Maria, är också musik med märkliga effekter.

Ave Maria med Birgit Nilsson är en rysare som just nu dånar i mina magnifika högtalare.

Adagio ska spelas på kyrkorgel eller cello.

Några sekunder
Air on the G-string.

Samlingsskivan Bach for meditation är en favorit i mitt CD-ställ, men helst lyssnar jag på mina LP från 70-talet, där Bach är rikt representerad.

Nu blir det omprogrammering av MP-3-spelaren och en musikpromenad i snöslasket.


Inga kommentarer: