torsdag, juli 12, 2007

Tomater


Läs här om hur en expert ser på tomater.
Klicka på rubriken och läs om tomatodling.
Klicka på bilden och se två av mina tomatplantor som är mer än två meter höga. De ger väldigt goda skördar i dubbla avseenden.
Klicka på tomater vid "Etiketter" längst ned på sidan.

Artikelcitat: "Att tomater kan smaka så olika verkar kanske konstigt för den som inte någon gång har plockat en solmogen tomat direkt från plantan. De stora högar med halvbleka tomater som man hittar i vanliga grönsaksdiskar är ofta hårda och smakar nästan ingenting. De har många gånger haft en lång resa från odlingsplatsen och därför plockats innan de är riktigt mogna."
-
"Har tomaten en gång varit inne i ett kylskåp så får den aldrig mer tillbaka smaken. Det gäller också hemma, förvara tomaterna i en skål på bänken istället för i kylskåpet. De trivs allra bäst vid 12–14 grader men ha dem hellre lite för varmt än för kallt."
-
"Andra veckan i januari sätts tomatplantorna i växthuset och i mitten av mars börjar de producera. Just nu finns det 25 000 plantor i växthuset, de växer 25–30 cm i veckan och blir åtta–tio meter långa. Tjuvskotten måste hållas efter varje vecka för inte ta näring från plantan."
-
Min anmärkning: Jag stoppar mina plantor vid en och en halv till två meters längd.
Det sista är mycket viktigt eftersom tjuvskotten är snabbväxande.
-
Nu är årets bästa tid inne när jag kan äta nyplockade smultron, hallon, jordgubbar, tomater, paprika och körsbär varje dag.

Inga kommentarer: