fredag, juli 20, 2007

Potatis och daggmask

En marsdag bestämde Anna och jag att vi skulle sätta potatis. Vi tog tio stycken gamla potatisar med långa vita groddar från kylskåpet och lade dem på en bricka vid ett fönster. Efter tre veckor lade Anna dem i ett vackert mönster på gräset. Jag täckte dem med 15 cm jord och en svart plastduk. I maj började plastduken visa upp tio pucklar och under duken fanns tio plantor. De växte och växte och blommade för en vecka sedan. I förrgår köpte vi sill och nu fattades bara potatis. Klicka på bilderna så blir de tydligare. Jag grävde och Anna väntade otåligt

Nå! Rappa på! Vi måste äta snart!

Oj! Där är en till!

Äntligen!

Jag tar dem innan de smiter!

De här ska jag äta.

Oj! Det blev ju en hel hög!

Anna lägger dit den sista.

Vi räknar dem.

Anna fyller skålen -

- och hittar en daggmask.

Hon mäter den. Klicka på rubriken om du vill veta hur maskar förflyttar sig.

Hela skörden.

Kokad och klar för servering.

Smaklig måltid! Sill och egen potatis. Mums!

Inga kommentarer: