söndag, juli 29, 2007

Klimatförändringar


Klicka på rubriken och läs om klimatförändringarna. Klicka på bilden som hämtats här.

Det verkar vara oundvikligt att Europas klimat förändras dramatiskt snabbt. Sydeuropas värmebölja och regnet över Storbritannien, är bara två tydliga tecken. Orkanerna som börjar i Atlanten, tenderar att bli flera och kraftigare. Här kan man följa orkanutvecklingen. Så här definieras en orkan. Tidigare i bloggen om hårda vindar. I det inlägget kan du följa oväder över hela planeten.
För vår egen del i Sverige märks några mycket tydliga tecken på att medeltemperaturen har höjts påtagligt de senaste 50 åren.
Växtzonerna flyttas sakta norrut och följs av fästingarna.

Citat: "Men klimatförändringarna innebär också mer regn, cirka 100 millimeter mer i Skåne och Mälardalen och 200 millimeter mer i Västerbotten mot slutet av 2000-talet. Mest regn blir det under vintern."

Mindre med snö alltså! Det blev tre skiddagar den senaste vintern. (Jag åker bara ospårat) Dags att sätta hjul på skidorna kanske?
☻♥♦♣
Jag ser fram emot att skörda vindruvor nästa sommar och ska sätta några olika citrusfruktplantor i jorden innan sommaren är över. Två av mina tomatplantor har jag toppat när de blev drygt två meter höga och de ser ut att ge rekordskörd. Det var två plantor som fick groluxljus och anabola steroider under uppväxttiden. De övriga tio tomatplantorna ser helt normala ut.
☻♥♦♣
Nu ser jag fram emot en lokal snabb klimatförändring så att det blir badväder igen.
☻♥♦♣
Bad är hälsa sade Bill
Goddag goddag sade Bull

Inga kommentarer: