tisdag, juni 05, 2007

Bort med kärnkraften

I bland är det trist att säga "vad var det jag sade?" eftersom det så ofta handlar om att mina farhågor bekräftats, men i dag var det skönt att säga "vad var det jag sade?"


Läs här och gläds med mig!

Citat: "Det är svårt men tekniskt möjligt att avveckla kärnkraften och samtidigt klara de klimatmål som Sverige har satt upp. Miljöarbetet behöver samordnas med hur energin används på ett annat sätt än idag, anser Energimyndigheten."

"–Därför är det en politisk och demokratisk fråga, inte en vetenskaplig, säger hon."

När den socialdemokratiska regeringen vägrade att försvåra för direktverkande elvärme i våra bostäder på 80-talet, startade en kärkraftsupprustning som var rent idiotisk. Det fanns ett riksdagsbeslut om avveckling till år 2010, kombinerat med en kraftfull utveckling av alternativa energikällor.

Sol vind och vatten har kapacitet för att trygga väldens energibehov flera gånger om, men olje och elbolagslobbyn såg till att dessa goda alternativ sågs som för dyra och för krångliga för oss.

Klicka på rubriken och se hur avvecklingsbeslutet har hanterats.

Mitt kära Centerparti är den största svikaren och min förhoppning är att nuvarande C-ledning byts ut mot en miljövänlig sådan snarast.

Inga kommentarer: