måndag, juni 25, 2007

Batterier och Kyrkan


Om en stund ska jag åka till Biltema i Västerås för att köpa ett nytt batteri till min Burgman (klicka på bilden).
Allt började med att jag i går skulle göra en lunchutflykt med chokladtermos och skinkmackor i ryggsäcken. Burgman och jag kom bara någon kilometer innan hastighetsmätaren började fladdra och motorn hostade ansträngt med förfärliga avgassmällar. Delvis rullande 200 kg tvåhjuling för hand och fot, delvis nyttjande korta utförsbackar, kom jag hem och konstaterade att batteriet var totalt utslaget. Kortslutet. Som tur är har jag mani på att aldrig vara utan batterier till allt som kräver batteri. Nytt batteri monterades in i Burgman och färden återupptogs, men nu kom jag bara ett par hundra meter innan historien upprepade sig. Rullade hem igen och konstaterade att jag hade slut på Burgmanbatterier. Det senaste hade legat för länge oanvänt och dött av ålder. Till sist kom jag på att jag hade ett nödstartaggregat till bilen. Det ser ut som en portfölj och innehåller ett kompakt högeffektivt batteri och en massa elektronik. Väskan och elektroniken skrotades, men batteriet som var för stort för Burgmans batteriutrymme, monterades in under förarstolen och provisoriska grova kablar drogs till batteriplatsen. Nu gick Burgman perfekt, men det var för sent för en lunchutflykt då klockan hade hunnit bli halv sex.
Nu åker jag alltså till Biltema i Västerås för att köpa ett par nya batterier. Jag köper alltid två av bra saker ifall den ena skulle gå sönder.
På hemvägen ska jag passera Västerås Domkyrka och ta några bilder. Eventuellt tittar jag in en stund och laddar mina egna batterier.
Klicka på rubriken och läs om trestjärniga kyrkor.
-
Uppdatering 26/5 - Det blev inget kyrkobesök i går. Två försök att åka till Västerås, fick avbrytas på grund av regnväder halvvägs. Sent på eftermiddagen bar det av igen och regnet höll sig på avstånd. Burgman fick sina batterier, men på grund av ett förfärligt oväder närmande sig från väster, blev det bråttom hem. Strax efter att jag lämnade Bäckby skedde denna otäcka olycka.
-
Uppdatering 11/7 - Burgman fick alltså sina batterier som höll tre dagar. Huvudbatteriet självurladdade därefter över natten och min fina elektroniska batteriladdare blev het när batteriet laddades. Nödbatteriet fick inre kortslutning första gången jag använde det för att starta när huvudbatteriet var urladdat.
-
På Biltema konstaterades att jag hade fått fel huvudbatteri. Det var inte avsett för liggande montering. Därav haveriet. Nödbatteriet byttes mot en modell kraftigare.
-
Efter en tid havererade det nya batteriet och det jag fick som garantiutbyte, höll bara några veckor. Biltema konstaterade att det var kortslutning i batterierna.

Nu blev det personligt och chefen för Biltema i Västerås kom hem till mig samma dag som jag ringde efter den senaste promenaden med en strömlös Burgman. Hon hade med sig ett batteri som nog biskopen i Västerås hade drivit demonerna ur, för det fungerar perfekt.

Inga kommentarer: