torsdag, maj 17, 2007

Kristi Himmelfärds dag syttende maj


Blommor till hela Norge. Grattis!
Klicka på bilderna så blir de tydligare.




Champinjoner till mig. För några dagar sedan grävde jag i min lilla jordplätt för att sätta jordgubbsplantor. I går när jag vattnade fick jag se en massa vita knölar i jorden. Det var trädgårdschampinjoner som smakade mycket bättre än dem jag annars köper. De smakade kraftigare och med tydlig nötarom.


Så blev det då äntligen dags för det traditionella Kristi-himmelsfärds-dags-badet. En timme med myrten-aromterapiångor, Kakuro och Bach, gör en ny människa av en gammal människa.
I min ungdom fanns en annan tradition på Kristi himmelsfärds dag. Då vandrade vi tidigt på morgonen upp på Hårgaberget för att fira gökottan.
Det var väldigt spännande de första åren när vi, de yngsta inte visste riktigt hur vi skulle föhålla oss till sägnen som naturligtvis diskuterades livligt medan vi begrundade spåren efter dem som dansade tills bara skallarna snurrade i de gropar som än i dag utgör indicier för trovärdigheten. Hårgalåten.




Klicka på rubriken och besök Norges hemsida. Det verkar vara ont om norrmän i Enköping. Inget flaggviftande och tutande på gatorna.

Inga kommentarer: