tisdag, maj 01, 2007

Första Maj







Klicka på rubriken och läs om arbetarrörelsens Första Maj. Det är 117 år sedan första-maj-demonstrationerna startade.

Klicka
här och läs om majblomman. Klicka på bilderna och se de första 98 majblommorna samt min fina slips med emaljblomma som slipsnål och årets krans. Majblomman fyller etthundra år i år.
TV4 om majblomman.
Majblomman i Finland. Folkhälsan sände mig en vacker majslips (mot betalning)
Sveriges Radio om majblomman.
DN om majblomman.
DN tror på kravallhotet. Det gör inte jag. Mååna skulle nog trivas med lite kravaller så att hon får bli ett offer ännu en gång.

Årets lilla majblomma är tillverkad av papper, vilket är väldigt trevligt. Jag tröttnade på de blanka plastblommorna. Den lilla majblomman i emaljerad metall är också lite för prålig. Ändå har jag den som slipsnål. Jag nålar fast den i skjortan när jag cyklar så att slipsen inte fladdrar över axeln.

Jag bär hellre en blå majblomma än en röd ros på Första Maj och jag kombinerar gärna med en grön fyrklöver.
Tidigare i bloggen om majblomman. ◄Klicka och rulla nedåt

En liten anspråkslös betraktelse över Första Maj och Arbetarrörelsen.
-
Socialdemokraterna har under sin makalöst långa regeringstid, haft goda och många möjligheter att rätta till alla de orättvisor som de vrålar om från talarstolarna i hela landet den första maj.
-
Vad gjorde de med sin regeringsmakt?
-
De skapade den socialdemokratiska aristokratin som lever på det sätt som de beskyller kapitalets företrädare för.
-
De skapade den korrumperade organisationsmiljö som råder i departementen, landstingen, kommunerna, verken, myndigheterna och de statliga företagen.
-
De skapade det svenska politruksystemet.


Inga kommentarer: