fredag, maj 04, 2007

Bussar och trafikkultur


Oftast gillar jag verkligen att få säga "vad var det jag sade?", men nu känns det tungt. Kommer vi att få läsa om ytterligare en av dessa bussförare som på sin höjd borde få köra skottkärra och då endast på inhägnat område-

Bussförare misstänkt för brott.

När det gäller bussförare och trafikkultur, kan inget förvåna mig längre. Jag har kört med en stor släpvagn efter bilen i alla delar av Sverige under tio år och enligt min erfarenhet är bussförare i stor utsträckning omdömeslösa och arroganta. För det mesta har jag kört så långt ut på vägkanten som möjligt för att bereda plats för den snabbare trafiken.

Om trafiken var tät i båda riktningar och vägen för smal för tre fordon i bredd, hände det trots detta, skrämmande ofta att bussförare gjorde livsfarliga omkörningar och tvingade den mötande trafiken ut på vägrenen och mig nästan av vägen.

Sådana omkörningar gjorde naturligtvis också omdömeslösa personbilsförare, men jag kan garantera att bussförarna stod för minst 90% av fallen.

Tidigare i bloggen om bussförares trafikkultur.

Klicka på rubriken och läs om hur bussförarna borde uppträda i trafiken.

Inga kommentarer: