söndag, april 15, 2007

Biorytm

En teori om biorytmer, formades på 1890-talet av den tyske kirurgen Wilhelm Fliess. Han påstod att människor regleras av cykler som startar vid födelsen.
-
Hans vän Sigmund Freud övertygades och tog in teorin i sitt arbete. Fliess antog att det var två olika cykler. Perioder om 28 dygn styr känslolivet och det kroppsliga regleras i 23-dygnsintervall.
-
Senare har anhängare till Fliess, lagt till en intellektuell cykel om 33 dygn och en intuitiv cykel om 38 dygn.
-
När någon av cykelkurvorna skär mittlinjen i diagrammet, är det ett kritiskt dygn. Kurvtoppar är positivt och kurvbottnar negativt.
-
I Japan experimenterade ett lokaltrafikbolag, i mitten av 60-talet, med att hålla förare borta från jobbet de kritiska dagarna och påstod att de därmed halverade antalet olyckor.
-
Den fysiska cykeln om 23 dygn styr alltså min energi, styrka, koordination och uthållighet. Den känslorelaterade cykeln om 28 dygn styr mitt humör, min harmoni och sociala kompetens. Den intellektuella cykeln om 33 dygn styr min kapacitet för inlärning, minne, analys och association. Den intuitiva cykeln har 38 dygn och reglerar min kapacitet till att välja den bästa lösningen av flera alternativ samt att förutsäga utgången av mitt val.
-
Jag har känt mig obegripligt hängig några dagar och kom på i morse att jag skulle kolla min biorytmstatus.
-
Klicka på diagrammet så ser du att jag är i en depparfas. Första veckan i maj ser däremot ut att gynna stordåd. Tro't den som vill. Klicka på rubriken och skapa ditt eget diagram.

Gör ditt eget biorytmdiagram här - här - och här

Inga kommentarer: