lördag, januari 13, 2007

Ikoner och andra trygghetssymboler





Klicka på rubriken och läs om ikoner. Klicka på bilderna så blir de tydligare

Nyligen började jag läsa Owe Wikströms bok "Ikonen i fickan". Det blir bara ett par kapitel i veckan eftersom Sudoku har ersatt mitt gamla litteraturberoende. Bland mina julklappar fanns tre sudokuböcker skrivna och konstruerade av mästaren Paul Vaderlind.

Owe Wikström berättar att han alltid har en gammal tredelad miniikon i en byxficka.

För cirka 20 år sedan köpte jag en liten förnicklad mässingdosa som rymde tre prisar snus.

Några år senare köpte jag en näverask med sju bekymmerdockor i Globalbutiken i Uppsala. Kim i butiken hävdade att dockorna skulle hjälpa mig att stå ut när livet gör motstånd. Något senare köpte jag en gammal magisk bronsring i en new-age-butik.

Eftersom jag slutade med att snusa på dagtid, blev den lilla vackra dosan liggande tills jag kom på att den passade bra till bekymmersdockorna och ringen. Snart fick de fem dockorna och ringen sällskap av fyra minitärningar och senare ett extra simkort till telefonen. Två av de ursprungligen sju dockorna har rymt och jag vet inte när, var eller hur, men borta är de.

Den där lilla dosan med sin besynnerliga blandning av föremål, finns alltid i en av mina byxfickor. Skulle jag glömma den hemma, känns det inte bra.

Jag undrar om inte väldigt många människor går omkring med små betydelsefulla symbolprylar som de är väldigt noga med att hålla rätt på.

Det är naturligtvis en form av vidskepelse och inte så långt ifrån att tro på andliga väsen.

Inga kommentarer: