måndag, januari 08, 2007

Elbilar och biobränslebilar

Klicka på rubriken och läs om elbilar.

Komplettering 2007-02-03
http://etc.se/artikel/14240/vem-doedade-elbilen

När debatterna startade i motorbranschkretsar om alternativa fordonsdrivmedel, befann jag mig i händelsernas centrum.

Jag importerade och sålde elfordon för industriella transporter och deltog i den offentliga debatten om biobränslen. Det var i mitten av 80-talet och röster hördes från extrem-miljömupparna om att biltillverkarna omedelbart borde börja tillverka bilar med biobränslen och elackumulatorer som energikälla.

Jag gjorde seriösa försök att lansera små eldrivna personbilar och lastbilar upp till 3,5 ton (b-körkort). Det fanns ett stort intresse i många kommuner för att starta försök, men de fastnade för två andra modeller som inte blev någon succé. Det hade nog inte mina produkter heller blivit, insåg jag senare. Det krävs ett helt strukturprogram med laddningscentraler och underhållsstationer för att elbilar ska fungera ute i samhället.

Inom tillverkningsindustrin blev konceptet emottaget med öppen famn. De hade ju redan systemet klart för sina batteridrivna gaffeltruckar.

De som avkrävde biltillverkarna omedelbar produktionsstart av den "nya tidens fordon" förstod inget av bilindustrins ställtider. De bilar som levereras i dag, projekterades för upp till 15 år sedan. Det krävs en enormt omfattande planerings- och testprocess inan man över huvud taget kan tillverka en konceptversion och sedan några år ytterligare innan det färdiga fordonet kan levereras.

För några år sedan kom vi till "den nya tiden" när det gäller fordon för biobränslen och nu handlar det bara om logistik.

Eventuellt ser vi nu en nystart för kommersiella elbilar i och med att GM visar upp sitt
koncept

Citat: "08:09 måndag 8 januari 2007
Biljätte storsatsar på elbilar
Världens största biltillverkare General Motors satsar stort på elbilar. På den Internationella bilsalongen i Detroit sa GM-cheferna att bensinberoendet måste brytas och att nya bättre batterier gör det möjligt att för att satsa på eldrift i stor skala"
Det väckte närmast sensation när General Motors högsta chef Rick Wagoner på den Internationella Bilsalongen här i Detroit sa att man kommer nu ska storsatsa på eldrivna personbilar. 1996 lade GM ner sitt senaste elbilsprojekt EV1.
Miljödebattörer har anklagat oljebolagen för att aktivt ha motarbetat försöken att få fram moderna elbilar. Nu säger GM att elbilar har högsta prioritet.
Efter i utvecklingenEn av orsakerna till de amerikanska bilföretagens problem är att de ligger många år efter i utvecklingen av bensinsnåla bilar och hybridmotorer. Toyota kommer i år att leverera över 250 000 hybridbilar.
GM satsar på ett system som man kallar E-flex och som i motsats till hybridsystemen bygger på att bilen ständigt drivs av en elmotor. Bilarna laddas från vanliga eluttag på natten och när strömmen sinar laddar små etanoldrivna hjälpmotorer upp batterierna
Det är mobiltelefonernas allt större behov av elkraft som satt fart på utvecklingen av nya batterier och som nu bilindustrin vidareutvecklar i större skala.
Nya bränslesystem nödvändigaGeneral Motors, med bränsleslukande monsterbilar som Hummer och Viper, hänvisade på presskonferensen till Al Gores film om växthuseffekten och till de fossila bränslenas ändlighet och betonade nödvändigheten av nya bränslesystem som bygger på förnybara resurser.
– Nej, det här är ingen marknadsföringsploj, försäkrade GM:s vice ordförande Robert A Lutz.
– Vi har blivit gröna, sa han när den modernistiska eldrivna konceptbilen Chevrolet Volt premiärvisades."

Inga kommentarer: