tisdag, december 12, 2006

Växthuseffekten



Klockan 04.05 i förrgår vaknade jag av ett bekant men mycket oväntat ljud i sovrummet. Vinandet av en mygga är inte vad jag förväntar mig i december, men så var det. Upp och iväg efter en flugsmälla. Myggjäkeln hade dock gömt sig och efter en stunds letande och svärande, släckte jag och försökte somna. Två minuters tystnad och sedan vinandet igen. Proceduren upprepades fram till klockan 06.05 då jag bestämde mig för att avvakta och se vilken strategi odjuret hade bestämt sig för. Vinandet höll på under minst fem minuter och kom närmare och närmare. Till slut landade krypet på min kind och utan förbarmande gav jag mig en örfil vilket förpassade den ovälkomna gästen till de sälla jaktmarkerna.

Klicka på rubriken och läs om folkkampanjen mot stickmyggor.

Här kan du studera fakta om myggor

Blommande smultron och kaprifol samt en mygga tre veckor före julafton är nästan lika befängt som fyrenighetsteologin i Gränsta - Knutby

I dag påminde min yngsta dotter Karin om att det fortfarande är svampsäsong och det fick fart på gubben. På med stövlar och ut i skogen bar det av.

Efter en timme hade jag funnit två kantareller (se bild) som var ätliga, men massor som var helt upplösta på grund av den generösa nederbörd som Vår Herre denna höst har beviljat oss. Svampsäsongen är definitivt över!

Inga kommentarer: