lördag, oktober 07, 2006

Ål

Som vanligt väcktes jag av i morse av klockradion 06.13, till mitt favoritradioprogram Naturmorgon. Klicka på rubriken och lär mera om programmet!

I dag handlade det bland annat om ålar och deras mystiska liv.
Små ålhonor kommer till våra sjöar, dammar och diken, där de stannar upp till 20 år och äter sig feta och redo för matbordet.

De som undkommer människotänder, börjar plötsligt byta ut fett mot muskler. Då är de redo för 600-milavandringen tillbaka till Sargassohavet där de föddes, för att ta hand om fortplantningsproceduren.

På vägen samlar de upp hanarna som levt sitt liv i kustvattnen. Hos en del ålar verkar det slå slint och de stannar kvar i våra vatten där de av lystna ålafiskare fångas och blir lyxmat.

Andra kan helt enkelt inte finna ett vattendrag att ta sig till havet genom trots att de kan släpa sig över våta gräsmarker långa sträckor.

Läs mera om denna fascinerande fisk som jag inte äter på grund av minnet från en död ko i min hemsjö Bergviken.

http://www.fiskeriverket.se/publikationer/finfo/finfo05_3.htm

Mera om ålen som god maträtt och hotad djurart läser du här.
http://www.tv4.se/matdryck/432653.html

Själv har jag av misstag ätit ål en gång på en restaurant på Tivoli i Köpenhamn. Det var väldigt gott, men jag gör inte om det.

Hugg huvudet av en ål och den slingrar sig fortfarande flera timmar efter den avrättning som resulterar i en tvivelaktig anrättning.


Då föredrar jag rotsakspytt med laxfilét. Till detta återkommer jag efter morgondagen när det blir familjelunch hos mig för att fira ett år efter min flytt från Täby till Enköping.

Inga kommentarer: