måndag, oktober 09, 2006

Hembygd


Det blev fem hembygder i mitt liv.

Klicka på rubriken och sök hembygdsföreningar.

Segersta
Föddes och bodde i Segersta 1943 - 1959

Järnverket 1959 flyttade jag till Sandviken för att utbilda mig till instrumentmakare. Efter utbildningen blev det fyra års anställning vid Sandvikens Jernverk

Köping
1963 flyttade jag till Köping för att arbeta med igångsättningen av ett syrgasverk på Salpeterverket


Flyttade till Stockholm och arbetade som skådespelare vid Hellgrens frys. Jodå, det var skådespeleri! Vi tränades varje dag i argument och motargument så att vi kunde sälja ett frysskåp som kostade en månadslön, till en inneboende utan matlagningsmöjligheter, och få den stackaren att tro att det var en lönsam investering.

Arbetade som försäljare på Rekolid-Cefab där jag sålde kopieringsmaskiner och arkivmikrofilmning.

Tillbringade tre år på Tekniska Institutet i Stockholm medan jag bodde i Täby. Anställdes direkt efter skolan på AGB

Täby
Den övre bilden visar Täby Centrum som det såg ut när jag flyttade från Täby 2005
Bilden under visar hur det i princip såg ut på samma plats när jag flyttade dit 1964
Det var visserligen bara den största ladan kvar då, men i övrigt orörd mark.


Enköping
Pensionerade mig och flyttade till Enköping 2005
Parkerna
Sveriges närmaste stad med Sveriges vackraste parker och Sveriges finaste cykelvägar.


Inga kommentarer: