lördag, juli 08, 2006

Nätanonymitet

Dagens P1-program Gräns handlar om nätanonymitet. Läs programpresentationen som du finner när du klickar på "Gräns"

Där finns bland annat en intressant uppföljning av Yngve Kalins prästdeklaration.

Många känner sig skyddade framför sin datorbildskärm och tänker inte på att allt som skrivs loggas och att alla datorer på nätet kan spåras.

Nätanonymiteten har många olika intressegrunder och den vanligaste är nog feghet.

Nätdebattörer som är radda för att anhöriga, vänner och andra i det sociala nätverket, ska få reda på deras åsikter, gömmer sig bakom pseudonymer och känner sig trygga.

Fildelarna trodde att de var skyddade av sin anonymitet, men tvingas nu inse att de är spårbara . Klicka på rubriken och läs om hur en matematiker vill skapa ett säkert darknet.

Jag använder mig själv av ett nätalias utan att vilja dölja min identitet.

Min äldsta dotter Agneta var tidigt med i nätets bästa forum
webForum. Eftersom hon är matematiker och var intresserad av den kvinnliga matematikpionjären Hypatia, tog hon sig detta nätalias.

När jag såg vilka möjligheter det fanns i webForum för mig som var helt okunnig inom datorkomptensområdet, registrerade jag mig och tog nätnamnet Theon för att Theon var far till Hypatia. Läs
här

Eftersom min verkliga identitet är känd på webForum, har jag inga problem med att uppträda under pseudonym.

Märkligt nog förekommer väldigt många anonyma i bloggar och gästböcker med kristen prägel.

Är religion något skamligt för dessa människor? Är de rädda för att bli betraktade som stollar om deras verkliga religionspreferenser blir kända?

Studerar man dessa anonyma debattörer närmare, ser man att de antingen är provokatörer, så kallade
internettroll eller fanatiskt bokstavstroende bibelläsare som anser att allt som står i Bibeln är Guds ord och att alla Bibelns regler ska följas utan pardon.

Dessa anonyma försvarare av Gamla Testamentets levnadsregler, är de största hycklarna, eftersom ingen av dem lever upp till de regler de förespråkar. Det är därför de av feghet döljer sin identitet.

Inga kommentarer: